Søg i denne blog

onsdag den 28. november 2012

Om at lave madplan

Havde du spurgt mig for et år siden om jeg en dag, blev sådan én der laver madplan og handler ind én gang om ugen - havde mit svar været klart og rungende NEJ!
Den gang kunne jeg ikke drømme om at skemalægge mine måltider og fastlåse mig i bestemte menuer, på bestemte dage. Det var ikke fordi at jeg nød at handle ind og det var i hvert fald slet ikke fordi jeg nød at finde på hvad vi skulle spise, den pågældende aften. Men det jeg nød var friheden - det frie valg og ideen om, at jeg ikke skulle spise Boller i Karry Tirsdag, hvis jeg nu havde mere lyst til pizza..
Men for 3 måneder siden blev jeg atter studerende og min del af husets indkomst blev mere end halveret - SU hvor er du utaknemmelig lille!
Så vi besluttede os for at lægge "friheden" på hylden og prøve det-dersens-madplan-og-ugentlig-indkøb-halløj. Og ved I hvad? Det VIRKER - jeg troede det ikke og jeg var super skeptisk - men det virker altså.
Søndag sætter vi os ned med det lille "mad-plans-hæfte" og sammen planlægger vi ugens menuer - Ellas forslag er altid "Kylling med pind" - læs låret fra en helstegt kylling.
Det skal liges siges, at det ikke er sådan, at vi opfinder den dybe tallerken hver søndag, hvad angår retter. Jeg vil tro at vi kører med de samme 10-15 retter - og så spørger man sig selv hvorfor? Hvorfor laver mand altid det samme mad? Gør I også det?

Nå - mandag tager vi så den store indkøbstur - først det ene sted og så det andet sted. Alt i alt handler vi ind for 800 - 900 kr denne ene gang om ugen. Det er så befriende både for økonomien og for mig. Tænk jeg skal kun handle én gang om ugen  - og min pung skal kun op en gang om ugen. Førhen handlede jeg måske hver dag og det koster altså i "klatteri-køb".

Så hvis du sidder derude og overvejer at begynde at lave madplan - kan jeg kun sige - SKYND DIG!! Jeg kan kun anbefale det!



Det lille madplans-hæfte. Smart at samle det og så kan man jo altid bladre tilbage og få lidt inspiration eller helt kopiere en hel uge - hvis det nu virkelig kniber med fantasien.

Madplanen for uge 40. Et lille tip: Når jeg laver gryderetter og kødsovs og den slags laver jeg altid til tre gange. En til aften og to retter til fryseren. Så har man nemme retter i kommende uger - det er da smart!!


Denne uges madplan

Rodfrugtefritter - det står mindst én gang om ugen i vores madplaner

Spidskålssalat vendt i mormordressing

Dagens menu "Kylling med pind, med rodfrugtefritter og spidskålssalat".


Måske blev du inspireret...

6 kommentarer:

  1. Dejligt med lidt tips! Vi har indtil nu fået leveret mad til døren, men økonomien tvinger os til nu også at lave madplaner, så søndag går det løs:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh der findes en gud - hvis man kan få bragt mad til døren hver dag!
      Spænende om I bliver gode venner med madplanen? Held og lykke med det og del endelig dine madplaner på insta..

      Slet
  2. Vi laver også madplan og vil give dig ret i, at det er de samme retter man kører rundt i.. Vi har lavet madplan i over et år nu og derfor er vi blevet lidt trætte af det samme igen og igen, så vi er begyndt at eksperimentere lidt med nye retter :)
    De der rodfrugtfritter ser da ret lækre ud, det må vi prøve! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja retter der kører i ring hele tiden - dem bliver man altså træt af! Spændende med nye eksperimenter..

      Rodfrugtefritterne kan kun anbefales - de er nemme og hurtige og smager virkelig lækkert. Vores unger er helt pjattet med dem!

      Slet
  3. Vil give dig fuldstændig ret, madplan VIRKER! Vi gør det også hjemme hos os, og vi nyder ikke at skulle afsted i hverdagen, men at alt er købt ind lørdag:0) Vil lige benytte lejligheden til at rose din fine og hyggelige blog. Har meldt mig som fast læser nu, og glæder mig til at følge dig. Måske du har lyst til at kigge forbi min blog:0)
    Kh. Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Louise for din fine kommentar - skønt at høre at det madplans-halløj virker for andre også!
      Jeg vil straks besøge din blog og velkommen til min!

      Slet

Tak fordi du tog dig tid til at lægge en kommentar - det betyder meget for mig og jeg læser med glæde hver og en! Tak!